Wear a crown like a pineapple • Katarína Plačková

Wear a crown like a pineapple

Téma: PREMENA – TRANSFORMÁCIA (semestrálna práca, súčasť Bratislava Design Week 2020 Pandemic Edition 3 – 7.12.2020)

PLAY VIDEO

 

Honosný a extravagantný. Historická cena tohto jedlého zlata sa dnes vyrovná priemernému ročnému zárobku moderného Slováka. To, že len pred pár storočiami boli ananásy jedným z najluxusnejších tovarov v západnej kultúre si dnes len ťažko dokážeme predstaviť.

V 17. storočí bol ananás príkladom extrémneho bohatstva, ktorého status sa udržiaval exkluzívne pre najvyššie postavenú spoločenskú vrstvu. Cena jedného kusu ananásu sa dokázala vyšplhať až do výšky 8000 £, kým priemerný zárobok lepšie postavenej rodiny vtedy vykazoval výšku 50 £ ročne. Toto exotické ovocie vyvolávalo medzi chudobnou vrstvou takú žiarlivosť, že ananás sa dal dokonca prenajať na noc. Takže pred oficiálnym predajom na konzumáciu obchodníci ananásy prenajímali ľuďom, ktorí si ich kúpu nemohli dovoliť. Tí, ktorí si ich prenajali, ťahali ananásy so sebou na bankety a večierky. Nie preto, aby obdarovali hostiteľa, ale aby predviedli svoju zjavnú schopnosť dovoliť si takéto drahé ovocie. Dávali tým najavo, že sú dosť bohatí, aby si tento luxusný kus exotiky zadovážili zo zahraničia, alebo že majú dostatok prostriedkov na to, aby si mohli postaviť vlastné vyhrievané skleníky a zaplatiť všetky výdavky spojené s ich údržbou. Kult ananásu naberal na svojej popularite a stal sa motívom mnohých bytových doplnkov a architektonických prvkov.

Súčasný sociálny status tejto exotickej plodiny sa voči minulosti markantne transformoval. Pripomíname si reflektujúcim pohľadom status ananásu v minulosti, kedy okolo neho vznikol fenomén spoločenského postavenia, ktorý bol v skutočnosti veľmi umelo nafúknutou spoločenskou bublinou. V dnešnej rýchlej konzumnej spoločnosti síce stále vnímame ananás ako exotickú plodinu, avšak neevokuje v nás už pocity honosnosti a extravagancie. Stal sa všednosťou, ktorá je dostupná pre všetky spoločenské vrstvy obyvateľstva.

Pandemická situácia na Slovensku nás prinútila vyhľadávať alternatívne cesty akou formou prezentovať našu prácu intervenovanú v priestoroch Aponiho paláca v Bratislave. QR kódy na sklenených dózach boli umiestnené v historických priestoroch paláca a tak mohol návštevník pomocou skenovania vstupovať do virtuálneho priestoru. Dóza k projektu Wear a crown like a pineapple bola naplnená domácimi ananásovými bonbónmi s nasladlo-trpkou chuťou, vďaka ktorým sa s dopomocou našich zmyslov ocitneme v priamom historickom deji buržoáznej spoločnosti, no po pominutí chute ananásového marcipánu sa prebúdzame v dobách dnešných.

Katarína Plačková pre Bratislava Design Week 2020 Pandemic Edition

English version here

 
Share on facebook
Zdieľať

Wear a crown like a pineapple • Katarína Plačková

Wear a crown like a pineapple

Téma: PREMENA – TRANSFORMÁCIA (semestrálna práca, súčasť Bratislava Design Week 2020 Pandemic Edition 3 – 7.12.2020)

PLAY VIDEO

 

Honosný a extravagantný. Historická cena tohto jedlého zlata sa dnes vyrovná priemernému ročnému zárobku moderného Slováka. To, že len pred pár storočiami boli ananásy jedným z najluxusnejších tovarov v západnej kultúre si dnes len ťažko dokážeme predstaviť.

V 17. storočí bol ananás príkladom extrémneho bohatstva, ktorého status sa udržiaval exkluzívne pre najvyššie postavenú spoločenskú vrstvu. Cena jedného kusu ananásu sa dokázala vyšplhať až do výšky 8000 £, kým priemerný zárobok lepšie postavenej rodiny vtedy vykazoval výšku 50 £ ročne. Toto exotické ovocie vyvolávalo medzi chudobnou vrstvou takú žiarlivosť, že ananás sa dal dokonca prenajať na noc. Takže pred oficiálnym predajom na konzumáciu obchodníci ananásy prenajímali ľuďom, ktorí si ich kúpu nemohli dovoliť. Tí, ktorí si ich prenajali, ťahali ananásy so sebou na bankety a večierky. Nie preto, aby obdarovali hostiteľa, ale aby predviedli svoju zjavnú schopnosť dovoliť si takéto drahé ovocie. Dávali tým najavo, že sú dosť bohatí, aby si tento luxusný kus exotiky zadovážili zo zahraničia, alebo že majú dostatok prostriedkov na to, aby si mohli postaviť vlastné vyhrievané skleníky a zaplatiť všetky výdavky spojené s ich údržbou. Kult ananásu naberal na svojej popularite a stal sa motívom mnohých bytových doplnkov a architektonických prvkov.

Súčasný sociálny status tejto exotickej plodiny sa voči minulosti markantne transformoval. Pripomíname si reflektujúcim pohľadom status ananásu v minulosti, kedy okolo neho vznikol fenomén spoločenského postavenia, ktorý bol v skutočnosti veľmi umelo nafúknutou spoločenskou bublinou. V dnešnej rýchlej konzumnej spoločnosti síce stále vnímame ananás ako exotickú plodinu, avšak neevokuje v nás už pocity honosnosti a extravagancie. Stal sa všednosťou, ktorá je dostupná pre všetky spoločenské vrstvy obyvateľstva.

Pandemická situácia na Slovensku nás prinútila vyhľadávať alternatívne cesty akou formou prezentovať našu prácu intervenovanú v priestoroch Aponiho paláca v Bratislave. QR kódy na sklenených dózach boli umiestnené v historických priestoroch paláca a tak mohol návštevník pomocou skenovania vstupovať do virtuálneho priestoru. Dóza k projektu Wear a crown like a pineapple bola naplnená domácimi ananásovými bonbónmi s nasladlo-trpkou chuťou, vďaka ktorým sa s dopomocou našich zmyslov ocitneme v priamom historickom deji buržoáznej spoločnosti, no po pominutí chute ananásového marcipánu sa prebúdzame v dobách dnešných.

Katarína Plačková pre Bratislava Design Week 2020 Pandemic Edition

English version here

 
Share on facebook
Zdieľať

Wear a crown like a pineapple • Katarína Plačková

Wear a crown like a pineapple

Téma: PREMENA – TRANSFORMÁCIA (semestrálna práca, súčasť Bratislava Design Week 2020 Pandemic Edition 3 – 7.12.2020)

PLAY VIDEO

 

Honosný a extravagantný. Historická cena tohto jedlého zlata sa dnes vyrovná priemernému ročnému zárobku moderného Slováka. To, že len pred pár storočiami boli ananásy jedným z najluxusnejších tovarov v západnej kultúre si dnes len ťažko dokážeme predstaviť.

V 17. storočí bol ananás príkladom extrémneho bohatstva, ktorého status sa udržiaval exkluzívne pre najvyššie postavenú spoločenskú vrstvu. Cena jedného kusu ananásu sa dokázala vyšplhať až do výšky 8000 £, kým priemerný zárobok lepšie postavenej rodiny vtedy vykazoval výšku 50 £ ročne. Toto exotické ovocie vyvolávalo medzi chudobnou vrstvou takú žiarlivosť, že ananás sa dal dokonca prenajať na noc. Takže pred oficiálnym predajom na konzumáciu obchodníci ananásy prenajímali ľuďom, ktorí si ich kúpu nemohli dovoliť. Tí, ktorí si ich prenajali, ťahali ananásy so sebou na bankety a večierky. Nie preto, aby obdarovali hostiteľa, ale aby predviedli svoju zjavnú schopnosť dovoliť si takéto drahé ovocie. Dávali tým najavo, že sú dosť bohatí, aby si tento luxusný kus exotiky zadovážili zo zahraničia, alebo že majú dostatok prostriedkov na to, aby si mohli postaviť vlastné vyhrievané skleníky a zaplatiť všetky výdavky spojené s ich údržbou. Kult ananásu naberal na svojej popularite a stal sa motívom mnohých bytových doplnkov a architektonických prvkov.

Súčasný sociálny status tejto exotickej plodiny sa voči minulosti markantne transformoval. Pripomíname si reflektujúcim pohľadom status ananásu v minulosti, kedy okolo neho vznikol fenomén spoločenského postavenia, ktorý bol v skutočnosti veľmi umelo nafúknutou spoločenskou bublinou. V dnešnej rýchlej konzumnej spoločnosti síce stále vnímame ananás ako exotickú plodinu, avšak neevokuje v nás už pocity honosnosti a extravagancie. Stal sa všednosťou, ktorá je dostupná pre všetky spoločenské vrstvy obyvateľstva.

Pandemická situácia na Slovensku nás prinútila vyhľadávať alternatívne cesty akou formou prezentovať našu prácu intervenovanú v priestoroch Aponiho paláca v Bratislave. QR kódy na sklenených dózach boli umiestnené v historických priestoroch paláca a tak mohol návštevník pomocou skenovania vstupovať do virtuálneho priestoru. Dóza k projektu Wear a crown like a pineapple bola naplnená domácimi ananásovými bonbónmi s nasladlo-trpkou chuťou, vďaka ktorým sa s dopomocou našich zmyslov ocitneme v priamom historickom deji buržoáznej spoločnosti, no po pominutí chute ananásového marcipánu sa prebúdzame v dobách dnešných.

Katarína Plačková pre Bratislava Design Week 2020 Pandemic Edition

English version here

 
Share on facebook
Zdieľať
katarina_placko_plackova-282aef19

Katarína Plačková

placko.katarina@gmail.com

0949407754

katarina_placko_plackova-282aef19

Katarína Plačková

placko.katarina@gmail.com

0949407754

Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave

Katedra

Vizuálna komunikácia

Ateliér

Ateliér Priestor

Ročník štúdia

4.

Stupeň štúdia

Bc.

Vedúci pedagógovia

doc. Pavel Choma, akad. mal., doc. Mgr. art. Marcel Benčík, ArtD.

Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave

Katedra

Vizuálna komunikácia

Ateliér

Ateliér Priestor

Ročník štúdia

4.

Stupeň štúdia

Bc.

Vedúci pedagógovia

doc. Pavel Choma, akad. mal., doc. Mgr. art. Marcel Benčík, ArtD.